Zoekmachinemarketing: de trends voor 2012

Onlangs verscheen er een interessant artikel op frankwatching.com door Joris Toonders over de zoekmachinetrends van 2012. In zijn artikel gaat hij in op de trends voor 2012 en waar we ons op moeten focussen en rekening mee moeten houden in de strategie. Een artikel die wij als Tribal People met jullie willen delen.

Wat gebeurde er binnen zoekmachinemarketing in 2011?

Een belangrijke ontwikkeling is de sterke commerciële focus vanuit met name Google. Die focus resulteert erin dat Google vooral meer zelf is gaan doen, door onder meer de uitrol van eigen vertical zoekmachines. Het afgelopen jaar heeft Google sterk ingezet op onder meer Google Shopping, de hotel integratie binnen Google Maps en Google Flights. Veel andere markten worden al getest of zullen nog volgen.

Binnen SEO heeft het afgelopen jaar met name de Panda update voor veel ophef gezorgd. Op zoekmachinemarketingfora waren duizenden analyses te lezen van experts en met name de affiliate marketingwereld zat hier bovenop. Juist deze groep heeft flinke stappen moeten maken op het gebied van kwaliteit om zich te kunnen blijven onderscheiden.
Social Media speelde het afgelopen jaar een grotere rol dan ooit te voren, door het duidelijk merkbare effect op rankings en de verdere integratie van onder meer Google+ binnen de zoekresultaten zelf.

De conclusie is dat ook 2011, ondanks de uitdagingen en commerciële focus van Google, weer bovenal een jaar van groei was, waarin het kaf zich van het koren heeft weten te scheiden. De snelle opkomst van mobile speelt een belangrijke rol in de verdere groei van search, en ook de professionalisering van de markt heeft ervoor gezorgd dat het grote deel van de adverteerders wederom sterk heeft ingezet op search als marketingkanaal.

Zoekmachinemarketing trends voor 2012

De gebruiker spreekt: Social media en SEO zijn aan elkaar verbonden
Social is en blijft hot! Social media gaat een grotere rol spelen binnen het zoekmachine marketing landschap. Social media en SEO kunnen niet langer los van elkaar kunnen worden bekeken.
Google heeft een belangrijk deel van haar capaciteit en bereik ingezet op Google+, wat gezien kan worden als een ultieme poging eindelijk voet aan de grond te krijgen in het social medialandschap
Ook kan mobile niet langer als mogelijk trend worden gezien. Mobile is overal, mobile is geen optie meer, mobile is een vast onderdeel van feitelijk ieder online marketing strategie. Meer en meer websites zullen in 2012 dus specifieke content gaan maken voor gebruikers voor smartphones en tablets. De strategie van veel marketeers zal er op gericht zijn om zowel op apps als een website in te zetten, en niet zo zeer één van die twee. Met de combinatie van deze twee en goede optimalisatie op dit vlak worden de kansen optimaal benut.
Naast deze trends zal verdere personalisatie van de zoekresultaten plaatsvinden en internetten via TV zal verder gaan groeien.

Kortom, 2012 belooft net als afgelopen jaar weer een fantastisch jaar te gaan worden, waarin de groei van zoekmachinemarketing naar verwachting onverminderd zal gaan toenemen. Dit betekent ook dat er veel online professionals nodig zijn! Dus neem gelijk even een kijkje tussen al onze vacatures.

Lees hier het volledige artikel waarin de trends uitgebreid worden besproken.


Poobies.com Nuon ElectronicPartner Mediamarkt Randstad Albumprinter B.V. Sam-media DELA Selexyz Tribal People Tribal Internet Marketing BV HEMA Wehkamp.nl Vente Exclusive MoneYou Univé Blokker Philips Scheer & Foppen Beslist